tirsdag 19. november 2013

Utstyrstest, telt: Ringstind 2

RINGSTIND 2



I forkant av jaktsesongen 2013 var tiden kommet for innkjøp av nytt telt. Jeg ønsket et telt primært for bruk alene og med en relativt grei vekt.
Jeg var først og fremst ute etter et godt 3-sesongers telt for å overnatte alene i. Telt fra Hilleberg og Helsport ble vurdert men fikk stadig mer sansen for Ringstind-modellene til helsport. Å ha forteltet på langs av liggeretningen virket som en god løsning om man er alene i teltet.
Lenge vurderte jeg superlightversjonen av vekthensyn men der er sittehøyden mye lavere noe som ville blitt en plage for en voksen kar på 185cm. Tankene gikk derfor mellom Ringstind light 1 eller 2.
Jeg kom tilfeldig over den marginalt tyngre Ringstind 2 på tilbud på XXL og benyttet meg av dette.
Den ekstra plassen tomannsversjonen tilbyr virket uansett forlokkende uten at det dro opp vekta noe voldsomt..

Teltet er brukt på så langt 5-6 overnattinger på høsten så jeg har fått gjort meg noen umiddelbare erfaringer.

Oppsett er såre enkelt selv om man er alene. En enkelt stang som må tres inn fra den ene siden og automatisk glir inn i en "kopp" av webbing på motsatt side. Dette gjør at man slipper å krangle med teltstenger som glipper ut av festet før man får bakset seg rundt til den andre siden slik som man må på en del andre telt og spesielt eldre modeller. En klar fordel når man er alene og det er gjort på sekunder.
Ved å starte teltoppsettinga med å plugge fast fotenden mot vinden, deretter sette i stanga og til sist stramme opp og plugge fast hodeenden får man enkelt reist teltet alene også i til dels sterk vind om behovet oppstår.

Innvendig volum er veldig bra for en person. Skal man være to bør man enten være særdeles småvokst eller usedvanlig gode venner. Men det går til nøds om man blir overrasket av guffent vær. Forteltet på langsiden føles også mye mer riktig enn å ha det på kortenden av forteltet slik jeg er vant med fra før. Sittehøyde er godkjent for en fyr på 185. Så fryktelig mye høyere trenger du ikke være.

Det blir en del rom i forteltet spesielt i brysthøyde (relatert til liggeretning) men ikke for mye på noen måte. Det fungerer fint å fyre primus her i dårlig vær men ta for all del forvarminga ute. Veggene er alt for nære og skrår over primusen så det skal ikke store flammene til før du kan ha et problem. Fyring i teltet skjer selvsagt på egen risiko. Nå advarer selvsagt Helsport i likhet med alle andre mot å fyre noe som helst inne i teltet. Men nå unner jeg andre å ha det like komfortabelt som meg i telt. Jeg regner også med at turfolk flest er kjent med at telt og det meste inni det brenner svært lett og at man derfor viser aktsomhet. Det fungerer greit om du tar de nødvendige hensyn og følger med på hva du driver med.
Forteltet kan fort være litt lite. Bortimot krise om man er to. Det er greit å bruke forteltet for å ha en plass å fyre, lage mat, styre med vannfyllte kaseroller, oppbevare søppel og sko etc. Men da er det lite plass igjen til utstyr selv om man er alene. Det blir derfor fort til at en del utstyr blir med inn i innertelt av praktiske hensyn. Dette må selvsagt veies opp mot hvor vått det er. Det er jo ikke helt uproblematisk å dra vått utstyr inn i innerteltet der man helst vil ha det så tørt som overhode mulig.
Greiest blir det selvsagt om man har en tarp i tillegg så mye utstyr kan ligge tørt utenfor teltet men i alle fall på mine turer er det ikke alltid jeg har med både telt og tarp.

Et par utfordringer har jeg merket meg. Endene på teltstanga bør fortrinnsvis stå på lett forhøyet underlag.Det blir fort en del slakke i duken om ikke teltplassen er optimal. Selv med omstendig bardunering og justering er det vanskelig å få skikkelig spenst i ytterteltet med mindre man får lagt noe under teltstengene for å bygge det litt opp på midten. En annen ting jeg har funnet sentralt er at de tre bardunene i fotenden må strekkes ut lengst mulig eller heves noe med en kvist eller lignende for å løfte dem. Hvis ikke kan det fort bli slakke i fotenden av ytterteltet så det klapper sammen oppå innerteltet. Det blir fort problematisk i fuktige og kalde omgivelser når kondensen renner nedover innsiden av ytterteltet, stopper opp og trenger gjennom innerteltet og så begynner å dryppe på soveposen.

En ulempe som fort oppstår når man har fått ønsket spenst i ytterteltet er at glippene under teltduken kan bli vel store så det blir ganske luftig. Ikke akkurat en fordel i sterk vind vil jeg tro og på kalde dager og netter kan det også ha sine ulemper selv om været er bra.
På ujevnt underlag blir det totalt sett vanskelig å bli helt fornøyd med justeringer av barduner og slikt for perfeksjonister.

Vektmessig havner det på et par kilo noe jeg anser som greit og det tar ikke rare plassen i sekken.

Luftinga har jeg ikke noe vondt å si om men det holder neppe til vinterbruk. Ventilen i fotenden ligger lavt og kan nok fort tettes til av snø. Og den kan være litt trøblete å jobbe med siden man må stupe ned i den laveste delen av teltet og fomle med intet mindre enn tre ulike ventiler. ytterteltet har en ventil, innerteltet har en med teltduk og en med myggnett. Det kan til tider være litt vanskelig å ha kontroll med hvilken snor som hører til hvor mens man kaver rundt der nede i fotenden. Spesielt om det er mørkt. Ventilen som står høyt ved inngangen har glidelåslukking. Man kan her velge å ha den helt åpen, stengt med myggnett eller helt (eller delvis) stengt igjen med teltduk.

Alt i alt anser jeg dette teltet som et godt 3-sesongers telt og det fungerer nok greit også de fleste vinternetter så lenge snøføyka holder seg unna ventilen i fotenden.

Forslag til forbedringer:
- Myggnett i hele døra til innerteltet, ikke bare ei lita glippe helt øverst. Det kan fort bli varmt sommerstid, spesielt i nord der sola er oppe hele døgnet sommerstid. Det er ikke noe hyggelig å måtte velge mellom badstue og mygghelvete.
- Et ekstra feste for markplugger nederst på teltduken i hodeenden hadde vært kjærkomment siden teltduken kan bli noe slapp der og legge seg mot innerteltet.


NB! Oppdatert informasjon etter tre års bruk finnes her: http://stasat.blogspot.no/2016/04/tre-ar-med-helsport-ringstind-2.html Tre år med Ringstind 2

2 kommentarer:

  1. Har det samme teltet, og bemerket den slappe hodeenden i ytterduken. Kontaktet helsport som sydde på et ekstra pluggfeste i hodeenden og sendte det i retur, alt helt gratis. Fikk også med en ekstra plugg og en bardun. Helsport = god kvalitet og god service. Ringstind er mitt absolutte favoritttelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som en god løsning med den ekstra pluggen ja. Hører flere er godt fornøyd med den løsningen. Rart Helsport ikke har innført det som standard synes jeg nesten når såpass mange rapporterer dette som den største bagatellen de vil fikse på og løsningen er såpass enkel. Nå har jeg ikke vært plaget av dette i noen særlig grad så teltet er fortsatt i original form hos meg og er helt klart et godt valg for solo-turer etter min mening. 2kg på vekta er helt innenfor også synes jeg. Light-utgaven sparer noen gram til og er helt sikkert ikke et dumt valg om prisen er riktig men SL-utgaven ville jeg fortsatt styrt unna. Det blir for trangt under taket der. Helt enig i at helsport er gode på kvalitet og en mengde gode historier om suveren service er også verdt å notere seg for den som skal ha nytt telt. Ble atter et helsport-telt på meg i vinter så jeg ser frem til å teste om jeg blir like fornøyd med reinsfjell 2 SL som solotelt som jeg er med Ringstind når snø og is forlater oss for denne gang. En mer selvstående design kan være en stor fordel på steinete underlag med lite pluggfeste men å gå fra 1 stang til 3 stenger tror jeg kan oppleves unødig pludrete når ettermiddagsbygen tordner oppover dalen.

      Slett