lørdag 27. desember 2014

Packraft!


Da er bestilling sendt inn. Med sparing ut over høsten nærmet jeg meg stadig målet. I julegave fikk jeg det jeg hadde ønsket meg; økonomisk bidrag til packraft. De nødvendige kronasjer sto å blinket på konto!

1. Juledag ble bestilling ble sendt inn til www.packrafting.com / https://www.facebook.com/Packrafting


Valget falt på en Denali Llama spesifisert til å leveres i grønn farge. Den leveres visst i multicolor om man ikke spesifiserer at man vil ha noe annet og jeg foretrekker å omgi meg med minst mulig visuell støy på tur.
Jeg vurderte lenge den noe større Explorer 42 men landet til slutt på Denali Llama. Det får holde tenker jeg.
Bestilte også åre. Det hele kom på den nette sum av nærmere 11.000 inkludert frakt. Ikke billig disse sakene men ryktene og brukererfaringene jeg har lest har vært ganske entydig positive og det råder nærmest enstemmig mening om at de er verdt kronene blant folk som har brukt disse i en årrekke

Båten vil nok for sesongen 2015 komme godt med på det planlagte gjensynet med Femundsmarka.
To alternative ruter frister foreløpig. Den første innebærer padling fra Synnervika langs "kanoruta" til utløpet av Mugga. Deretter opp langs mugga til Muggsjøan, bæring over i retning Revsjøan og Styggsjøan før jeg padler ned mot Rogen. Derfra kan det kanskje bli aktuelt med en avstikker opp mot Little Vonsjøen og eventuelt Kratlsjøan før jeg følger Røa ned til Femunden igjen.

Det andre alternativet er å bære opp til Røvolfjellet og bruke båten til fiske der oppe før jeg bærer ned til Roasten og krysser over før jeg bærer opp til Litlsjøen og etterhvert Styggsjøan og Revsjøen før jeg returnerer langs Revapassasjen-Rogen-Røa ned til Femunden igjen.

Sammenlignet med kajakk eller kano blir bæringene en lek. Samlet vekt av packraft med spruttrekk, åre og flytevest kryper jo ikke mye over 4kg.

Men før alt dette vil nok båten bli prøvd ut gjennom våren og tidlig sommer på både Nidelva og i de små vannene oppe i Brungmarka såvel som ute på Fosenhalvøya.

En mulig plan for 2016 er å prøve meg på en tur til Øvre Anarjohka nasjonalpark. Muligens med transport lufteien inn i de dype områdene som startskudd på turen. Det vil nok være gode muligheter for padling der også.

Det skal i alle fall bli gøy å tilføre friluftslivet nye muligheter og nye utfordringer.

Svenske Peter Persson har laget flere filmer som viser nytteverdien til båten.
Packrafting i vildmarken. (del 1)
Packrafting i vildmarken (del 2)
Det er flere andre interessante filmer der også. Både Skandinavia, Canada og Alaska er blitt besøk med og uten packraft.

2 kommentarer:

  1. Hei Ståle! flott blogg! ser at du også har bestilt packraft nesten samtidig med meg, og spessifisert at den skulle være grønn. Har du fått din packraft? eller fått noen form for informasjon om hvordan det går med bestillingen? har selv ventet 1 mnd uten å hørt noe annet enn at de prøver å bekrefte levering på min ordre.

    Hilsen krister

    SvarSlett
  2. Hei Krister! Først og fremst takk for skryt. Bestilte min packraft 25.12,14 men ingen levering enda. Det er forsåvidt ventet. Erfaringer fra bl.a. Fjellforum.no tilsier en del leveringstid. Derfor bestilte jeg nå på vinteren. Jeg sendte imidlertid en Mail for noen dager siden for å be om oppdatering men intet svar der heller så langt. Gøy om du gir tilbakemelding når du får den. Både ift levering og førsteinntrykket ditt.

    SvarSlett