tirsdag 26. mai 2015

inReach SE

Jeg var innom XXL her om dagen og fikk tatt med meg en inReach SE fra hyllene der. Kroner 2999,- kostet det meg. Har brukt helga til registrering, konfigurering og litt testing og tenker nå at den er klar til bruk.



En inReach SE er rett og slett en satelittelefon "light" som lar deg sende "sms" via satelitter men uten mulighet for å ringe med. Den viktigste funksjonen for meg er uansett muligheten for å varsle ved nødsituasjoner. Ofte går jeg alene i fjellet også på langtur og jeg søker meg gjerne til mindre besøkte steder. Et beinbrudd der oppe kunne vært utrivelig. Vente noen dager før det omsider kanskje kommer noen forbi som må bruke en dag eller to til å varsle? Greit da å ha mulighet til å trykke SOS-knappen og få direkte kontakt med GEOS - en internasjonal redningssentral basert i Florida, USA som siden varsler redningssentral nær der du er uansett hvor dette er i verden. De vet da nøyaktig hvor du er innenfor +/- 5m siden meldingen tagges med GPS-posisjon. Saken tåler selvsagt vann da den er beregnet på utendørs bruk.
Til forskjell fra konkurrenten SPOT har inReach også mulighet for å kommunisere med nødsentralen via tekstmeldinger slik at om man er i stand til det kan man beskrive nødsituasjonen så redningen er forberedt og proporsjonal med situasjonen. Veldig greit om man snubler over andre som er i nød utenfor mobildekning slik at man da f.eks. kan varsle om antall personer som trenger assistanse. Det gir også nødsentralen mulighet til å vurdere alvoret opp mot andre oppdrag og prioritere ressursene der de trengs først. Kjedelig å leve videre med at du ble reddet pga en smertefull men ukomplisert brukket legg mens noen andre døde som følge av hjertefeil og sen redning på nabofjellet fordi nødsentralen gjettet feil om hvem som trengte hjelp først.
Dekningen er også bedre på våre nordlige breddegrader ved at inReach bruker iridium-nettverket sies det. Jeg har ikke funnet noen grunn til å tvile på sannheten i dette.

To-veiskomunikasjonen hos inReach muliggjør selvsagt også andre muligheter. En ting jeg ser frem til er å sjette dag på fjellet kunne be om en oppdatert værmelding  hjemmefra. Det kan være nyttig for planlegging av videre rute. Skal jeg nyte dagen på snaufjellet med godt fiskebett eller bør jeg bruke de siste timene med finvær til å trekke til et bedre sted for å ri av stormen? Skal jeg rusle hjem i regnet eller skal jeg bite tennene sammen en natt i uvær og sørgelige tilstander og nyte en flott soloppgang i morgen? Værmelding pr radio finner jeg mer vrien å forholde meg til. Jeg hører sjelden radio på fjellet og ikke følger jeg særlig med på klokka heller. Det er ikke alltid radiosignalene er å skryte av heller. Værre blir det vel med innføringen av DAB fremover.
Familie og venner får også mulighet til å be om en oppdatering og de kan varsles om turen trekker ut lengre enn planlagt enten dette skyldes stor lykke, bra fiskebett og flott vær eller at man ble liggende værfast et par dager. inReach SE gir deg mulighet til å legge inn kontaktinformasjon til dine nære i en adressebok på enheten. "SMS'en" kan sendes både til e-post og mobiltelefoner.

InRaech tilbyr selvsagt også mulighet for "tracking" i et intervall som kan bestemmes av bruker. Da kan folk gå inn på din side hos delorme.com og følge fremgangen din på et kart. Man kan velge bort denne automatiske trackingen og heller gjøre det manuelt med små forhåndsdefinerte meldinger. F.eks. "Starter turen herfra", "Sjekker inn. Alt OK", "Værfast. Blir forsinket", "Camper her i natt".
Hva de forhåndsdefinerte meldingene skal si bestemmer du på din egen nettside hos delorme. Litt nostalgisk at både de forhåndsdefinerte og meldingene du skriver "on the fly" er begrenset til 160 tegn. For de av oss som oppdaget GSM-mobiltelefonen i sen ungdomstid kan det fort gi et flashback til SMS-språket vi en gang var med på å utvikle.
Forhåndsdefinerte meldinger skal også kunne fungere på den enkleste modellen som ikke har display men jeg ser for meg at det kan være vanskelig å være sikker på at riktig melding fulgte med GPS-tag'en uten et display som viser hvilken melding du faktisk legger til. Det aner meg at det blir intens konsentrasjon rundt antall klikk på en knapp. De forhåndsdefinerte meldingene og en hel del andre detaljer definerer du på din egen side hos delorme og synkroniserer med enheten via USB før du drar til fjells.

Delorme markedsfører jo selvsagt noen ulike modeller. Den enkleste og billigste kommer som nevnt over uten display og bruker til sin store fordel (etter min mening) helt vanlige batterier av AA type.
I kombinasjon med et solcellepanel som kan lade løse AA-batterier slik som f.eks. Goalzero sine "pakkeløsninger"er ikke dette noen dum løsning for å høyne sikkerheten. Et sett reservebatterier liggende i sekken for den dagen du må sende en nødmelding når uværet raser og sola glimrer med sitt fravær og batteriet er flatt er også helt uproblematisk for alle unntatt de mest ekstreme lettpakkere. Du får strøm helt uten fikling med ladekabler av forhåpentligvis riktig type, batteribanker osv. Det finnes knapt noe mer uproblematisk enn en pakke AA-batterier når du trenger strøm nå med en gang mener jeg.

Skal du skrive meldinger ut over de forhåndsprogramerte på den enkleste modellen kreves det en mobiltelefon eller et nettbrett koblet sammen med den via bluetooth. Det kan bli litt plundrete og saboterer fort fordelen med oppladbare AA-batterier i selve enheten. Mobiltelefoner og nettbrett flest er ikke spesielt glad i AA-batterier. Bluetooth i seg selv trekker jo også en del strøm vet jeg.
Er du helt og holdent fornøyd med å kun benytte enheten til nødmeldinger og (relativt) passiv "tracking" holder det lenge med en enkleste modellen. Da har den helt klare fordeler med tanke på strøm tenker jeg.

Jeg valgte imidlertid SE-modellen. Den har dessverre ikke utskiftbare batterier, slik jeg kunne ønsket, men har display og lar deg forfatte meldinger og lese mottatte meldinger uten at du trenger en ekstra elektrisk drevet dings (mobil/nettbrett).



Den enda dyrere Explorer-modellen er tilsynelatende lik SE foruten en orange farge men kan i tillegg fungere som en tradisjonell GPS med waypoints, elektronisk kompass og ruteplanlegging og alt det der. For min del ser jeg ikke behov for dette. Jeg trives best med oversiktlige tradisjonelle kart og et idiotsikkert og batterifritt kompass uansett.

For moro skyld testet jeg kartverket delorme tilbyr for mobil/nettbrett (og sikkert også standard på explorer-modellen). Også SE og Explorer lar seg selvsagt koble sammen med mobil eller nettbrett for økt funksjonalitet via bluetooth om du har lyst til dette og det måtte jeg jo prøve. Fila lastet ned til mobil ble på rundt 1,6GB. Kartverket er mildt sagt begredelig sett opp mot de gode papirkartene vi har tilgjengelig her på berget. For eksempel eksisterer ikke Røa overfor Roasten/Grislehåen i Femundsmarka. Den er totalt dekket over av fylkesgrensa og vises ikke i det hele tatt på kartet. Lenger opp er det bare en og annen enkeltstående vannpytt før man når den svære Uthussjøen ved svenskegrensa. Rogen eksisterer ikke! Eller jo. Den har bare fått et annet navn... Prøv å spørre om retninga til Uthussjøen neste gang du har gått deg vill i Femundsmarka og GPS'en har flatt batteri...
Hovedvassdraget oppover fra Roasten er nemlig Grøtåa kan kartet til delorme fortelle meg. Navigerer du etter dette kartverket vil du garantert møte mange overraskelser på tur noe alle som er kjent med Røavassdraget og liker å padle på Rogen nok kan skrive under på. Styggsjøan heter forresten Store Rundhåen. Nei takke meg til svære utbrettbare papirkart som ikke trenger batterier og kompass som fungerer fint så lenge du holder det unna samekniven.
Jeg mener å ha sett noe om at andre kartverk kan brukes men har ikke helt funnet ut hvordan dette fungerer i praksis hvis det stemmer at det er mulig. Det er mulig man kan få til noe fornuftig ut av denne funksjonen om man setter seg inn i det og finner et brukbart kartverk.
For egen del ser jeg at jeg sparte noen kroner ved å holde meg unna explorer men er meget fornøyd med å ha gått for SE. Så får vi se i praksis hvordan dette fungerer...

Foruten selve investeringen koster det selvsagt noe å ha den i drift. Delormes hjemmeside gir noen alternative abonnement. Jeg er lite ute å farter i vintersesongen så å betale månedlig gjennom vinteren er ikke ønskelig. Jeg landet derfor på "Freedom plan". Det koster årlig $24.95. Et par dollar pr mnd er greit kjenner jeg.
Nå i sommersesongen kjører jeg "Recreation plan" på toppen av dette som gir et tillegg på $34.95 pr mnd. Det gir litt frihet til sending av "sms" (40pr mnd) uten at det påløper ekstra kostnader. Det er mulig jeg nedgraderer etterhvert. Å avbryte abonnement utenom sesong har delorme sikret seg mot. Uten "recreation plan" påbeløper det fort oppstartsgebyrer i hytt og vær. Men "recreation plan" og andre abonnementer er billigere uten "freedom plan" som grunn-abonnement så om du er ute hele året er det fort like greit å kjøre månedlige avdrag.

Nå avspaserer jeg hele denne uka og etter at bilen har vært på service i morgen så bærer det nok til fjells med det første. Jeg ser at YR lover bedring i været ut over uka. Da orker jeg ikke sitte inne. Det blir prøverunden med inReach SE i praktisk bruk. Interesserte kan gjerne følge progresjonen HER




2 kommentarer:

  1. Heia,
    Takk for nyttig informasjon.
    Jeg har nettopp kjøpt det samme, og har registrert konto.
    Men fikk du problemer med å betale.
    Jeg har tenkt å ta kontakt med banken, og høre hvorfor kortet mitt ikke blir godkjent.
    Hadde du det samme problemet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann.
      Jeg hadde også problemer med å få dem til å godta kredittkortet mitt i starten. Var i kontakt med kundeservice uten at jeg egentlig fikk et klart svar på hva de gjorde på sin side men etter en liten halvtime med tålmodighet ble det plutselig godkjent på et senere forsøk. Noen mener deres problem var at de skrev navnet sitt ulikt på registreringa i forhold til hvordan det er skrevet på kortet. Spesielt for de med Æ,Ø,Å i navnet kan vel dette være en feilkilde.

      Slett